blog-zdj
Blog
Powrót architectural-architecture-blue-sky-305830

Wielkie firmy zasilane słońcem

10 Lipca 2018

Największe firmy inwestują w odnawialne źródła energii w swoich siedzibach. Amerykański koncern samochodowy General Motors, przedsiębiorstwo handlu detalicznego Target czy Starbucks idą w ślady takich firm jak Google czy Apple w wykorzystywaniu energii słonecznej w swoich działaniach. Na ile polskie firmy biorą z nich przykład?

Producent smartfonów i sprzętu komputerowego Apple, będący najdroższą firmą na świecie, od kwietnia 2018 r. zasila w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii swoje siedziby na całym świecie, w tym: sklepy, biura, centra danych zlokalizowane w 43 krajach m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Chin i Indii. Energia słoneczna zasila również dużą część produkcji sprzętu komputerowego i telefonów – kolejni partnerzy Apple zobowiązują się do przejścia na OZE.

Odnawialne źródła generują dla Apple 626 megawatów energii – z czego 286 megawatów dodano w samym 2017 r. z energii słonecznej. Siedziba główna – Apple Park w Cupertino, w Kalifornii ma na dachu instalację fotowoltaiczną o mocy 17 megawatów.

W ślad za Apple, druga największa firma technologiczna Google chce być w 100 proc. zielona. Jej ogromne centra danych, przetwarzające biliony wyszukiwań rocznie, konsumują gigantycznie dużo energii. Firma z roku na rok inwestuje coraz więcej w OZE, w tym w energię słonecznej. Potrzeby Google są imponujące: 2,6 gigawatów prądu.

Inne firmy technologiczne też starają się włączać OZE do zasilania swoich działań np. Amazon, Microsoft czy Facebook. Tradycyjne firmy podążają za ich przykładem np. Walmart, Starbucks, Target, Partners HealthCare, General Motors, Kimberly Clark, General Mills czy Anheuser-Busch In Bev.

Globalne firmy włączają się do walki ze zmianą klimatu i o lepsze środowisko naturalne – obok rządów czy organizacji międzynarodowych. Jednocześnie OZE stają się dla nich z roku na rok coraz bardziej opłacalne – zwłaszcza, że regulatorzy będą w najbliższych latach premiować ich użytkowanie. Energia słoneczna będzie zajmować wśród nich centralne miejsce. Chodzi o to, żeby zostawić świat, który zastaliśmy lepszym.

Przedsiębiorcy w Polsce powinni brać przykład z firm międzynarodowych. Korzystanie z zielonych źródeł energii podnosi prestiż firmy, budzi zaufanie u klientów i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji w działaniach marketingowych. No i się opłaca – po raz poniesionym koszcie realizacji inwestycji, instalacja nie wymaga nawet okresowych przeglądów. Panele fotowoltaiczne pracują bezawaryjnie minimum 25 lat. Instalacja fotowoltaiczna uniezależnia przedsiębiorstwo od dostaw energii, wzrastających cen prądu, pozwala wykorzystać nieużywane powierzchnie dachów, podnosi wartość przedsiębiorstwa oraz pozwala sprzedawać nadwyżki w momentach, kiedy firma nie potrzebuje energii.

Twoja Energia – oczywiście – wykorzystuje energię słoneczną w swoich działaniach, gdzie tylko się da. Na dachu naszego budynku jest instalacja fotowoltaiczna zaspokajająca potrzeby naszej firmy. Panele słoneczne są też naszych na samochodach – podczas montażu zasilają windy wciągające panele na dach domu.

Firmy mogą również kupować tzw. gwarancję pochodzenia energii, które są świadectwem, że energia wykorzystywana w przedsiębiorstwie pochodzi z OZE. Taki certyfikat poprawia wizerunek firmy, pokazuje ją jako świadomą i odpowiedzialną ekologicznie. Klienci szanują takich przedsiębiorców.

Certyfikat Gwarancji Pochodzenia