data publikacji
29 stycznia 2018
czas czytania
5 min
kategoria
tagi
fotowoltaika

Samochody zasilane słońcem

Samochody elektryczne stopniowo zdobywają coraz większe zaufanie kierowców i zajmują większą część rynku. Producenci oferują całą ich gamę: tanie lub skandalicznie drogie. Uniwersalne lub sportowe. Kompaktowe i dla całej rodziny. Nowe samochody zasilane słońcem mają coraz większy zasięg i coraz krótszy czas ładowania baterii. Przyszłością elektromobilności jest jednak energia słoneczna.

Wyobraź sobie, że Twój samochód czerpię energię ze słońca. Możliwe, że jego prototyp rozwija właśnie jakiś odważny konstruktor. Jednymi z pierwszych takich wizjonerów byli bracia Perkins w Australii. Ich samochód solarny The Quiet Achiever w 1982 r. przejechał 4 tys. kilometrów z Perth do Sydney w 20 dni.

Dzisiaj naukowcy na całym świecie pracują nad samochodami napędzanymi przez promienie słoneczne. Od końca lat 90. niemieccy studenci z Wyższej Szkoły w Bochum opracowują nad pojazdem SolarWordGT. Udoskonalany przez kolejne roczniki, rozwija prędkość ponad 100 km/h, a energia zgromadzona w jego akumulatorach wystarcza na przejechanie 275 kilometrów bez ładowania. W 2011 r. rozpoczął podróż dookoła świata o długości prawie 30 tys. kilometrów.

Polskie samochody zasilane słońcem

Nie próżnują też polscy konstruktorzy, których samochód solarny Eagle Two zdobył wsparcie od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jego twórcy pozyskali też kapitał na platformie crowdfundingowej polakpotrafi.pl. Eagle Two jest prototypem 4-osobowego, rodzinnego samochodu do codziennej jazdy. Jest wyposażony w panele fotowoltaiczne, a jego karoserię zaprojektowali studenci z łódzkiej ASP.

W masowej produkcji samochodów, energia słoneczna pełni jednak na razie rolę oszczędnego dodatku. Ford testuje od pewnego czasu swój model C-Max Solar Energi, którego panel fotowoltaiczny na dachu w sprzyjających okolicznościach pozwala uzyskać około 8 kWh w ciągu dnia. To mniej więcej tyle, żeby w słoneczny dzień pojechać do pracy. Za mało jednak na wyjazd do innego miasta czy używania go jako taksówki. Na razie to tylko rozwiązanie dodatkowe – samochód może korzystać z benzyny lub można podłączyć go do sieci.

Odciążenie akumulatorów

Producenci samochodów nie starają się zatem przerzucić całkowitego zasilania na panele słoneczne. W nowych rozwiązaniach, które np. projektuje Audi w partnerstwie z chińską firmą Hanergy Thin Film Power Group, energia słoneczna ma zasilać konkretne podsystemy samochodu. Ma to odciążyć główne akumulatory i zwiększyć zasięg samochodu. Energia słoneczna będzie zasilać np. klimatyzację lub ogrzewanie siedzeń. W dalszej perspektywie ma ładować akumulatory odpowiedzialne za napęd. Już niedługo mają się pojawić pierwsze modele Audi z solarnym dachem. Firma planuje stopniowo elektryfikować całą swoją flotę!

Masowa dostępność samochodów elektrycznych napędzanych tylko przez promienie słoneczne jest na razie nierealna. Taka forma dostarczania energii jest jeszcze mało efektywna. “Osiągnięcie odpowiedniej mocy z paneli fotowoltaicznych nie jest możliwe na tak ograniczonej powierzchni jaką jest karoseria samochodu.” – mówi ekspert Twojej Energii.

Solarne samochody

Z podobnego założenia, że w pełni solarne samochody są na razie niemożliwe, wychodzi firma Tesla. Jej twórca, Elon Musk przyznał, że jest to na razie zbyt kosztowne i skomplikowane – dach samochodu jest za mały i źle położony w stosunku do słońca. Dużo bardziej wydajne jest posiadać na dachu domu instalację fotowoltaiczną i tak ładować samochód elektryczny.

“Wystarczy porównać moc. Panele na dachu samochodu mogą wyprodukować obecnie około 0,3 kWp, a moc popularnego miejskiego samochodu elektrycznego – Nissan Leaf wynosi około 80 kW. Pomiędzy tymi wartościami jest przepaść” – dodaje ekspert Twojej Energii. Jego zdaniem należy nastawić się na korzystanie z samochodów elektrycznych wyposażonych w baterie. Będziemy z nich korzystać analogicznie do smartfonów – ładować nocą i używać w dzień.

Technologia solarnych samochodów jest jeszcze w fazie rozwoju. Niektórzy, jak np. dzielna ekipa montażowa Twojej Energii, nie mogą się jej jednak doczekać i samodzielnie dodają do swoich pojazdów panele fotowoltaiczne. W tym samochodzie dostawczym, panele mają rolę pomocniczą. Łączą się z akumulatorem i przetwornicą, dając dodatkową energię podczas montażu Waszych instalacji. To ekologiczne i energooszczędne rozwiązanie pomaga naszym technikom np. zasilając elektryczną windę do wciągania paneli na dach lub do ładowania narzędzi.

DCIM100MEDIA

Ładowanie samochodów elektrycznych

Obecne rozwiązania fotowoltaiki pozwalają już na pełną niezależność energetyczną domów. W niedalekiej przyszłości, kiedy większość produkowanych samochodów będzie “elektrykami”, dużo taniej będzie je ładować dzięki panelom fotowoltaicznym zainstalowanym na dachach. Te montowane już dzisiaj, na pewno starczą na minimum 25 lat. Pozwoli to również uniknąć korzystania z prądu z elektrowni konwencjonalnych, tym samym minimalizując negatywny wpływ używania samochodu na środowisko. W Twojej Energii wierzymy, że samochody zasilane słońcem to najlepszy i realny kierunek – zeroemisyjna mobilność.

hybryda10
DCIM100MEDIA
Jaki byłby koszt fotowoltaiki w Twoim domu?
Jaki byłby koszt instalacji w Twoim domu?